tiistai 25. marraskuuta 2014

Elämää ja pedagogiikkaa...

Meillä kotityö- ja puhdistuspalvelualalla teknologiamyyttien murtamista on tapahtunut jo vuosien ajan. Olemme siirtäneet oppimista verkko-oppimisympäristöön, opiskelijat tekevät oppimistehtävät sähköisesti, oppimismateriaalit ovat pääsääntöisesti sähköisiä, verkkotentit ja tutkintosuorituksiin ilmoittautumiset, tutkintosuunnitelmat ja työsuunnitelmat ovat vain sähköisenä. GoogleDrivessa esimiestutkintoja suorittavat tekevät tutkintovastaavan kanssa vuorovaikutteisesti tutkintosuunnitelmat. Pyrimme pääsemään joka vuosi enemmän pois painetusta materiaalista ja siirtämään kaiken mahdollisen sähköiseksi tai käytännön tekemiseksi.

Tämä voi tuntua pieneltä asialta, mutta kun miettii alalla olevia toimijoita, opiskelija-asiakkaiden pohjakoulutusta ja imagoa olemme jo tässä ajattelussa ja tekemisessä pitkällä.

Meillä on ollut opiskelijoille yli vuoden ajan iPadit käytössä, niiden käyttö on ollut vielä vähäistä, mutta pikkuhiljaa käyttö lisääntyy. Käytännön alalla on iPadien käyttö oppimista rikastuttavaa. Opiskelijoista on mukavaa vaihtelua ja myös oppimisen kannalta perusteltua juuri siinä käytännön tilanteessa hakea tietoa käsiteltävästä asiasta. Oppiminen siirtyy enemmän opiskelijoiden omaksi tekemiseksi ja opettajan rooli muuttuu tiedon jakajasta tilanteiden ohjaajaksi. Opiskelijat ovat olleet innoissaan ja ei haittaa vaikka opettaja ei kaikkea vielä itsekään osaa, siinä syntyy aitoa vuorovaikutusta ja yhdessä tekemisen meininkiä.

Olemme myös aloittamassa erilaisten työtehtävien dokumentoimista kuvin, videoin ja äänin mm. tutkintosuorituksiin. Jotakin on jo valmiina. Laitan seuraavaan blogikirjoitukseen lisää ko. asiasta.

Perinteistä luokkaopetusta jatkamme silloin kun se on tarpeen, mutta jo nyt tutkinnosta riippuen opiskelijat ovat työssä oppimassa 60-90%. Toisinaan aloitamme koulutuksen työssä oppisjaksolla ja opettajat ovat niitä jotka kulkevat opiskelijoiden luona. Opetamme jo nyt osan tutkinnon vaatimuksista työpaikoilla. Tästä rohkeasta pedagogisesta ratkaisusta kiitos koko tiimin opettajille ja esimiehelle joka uskoo silti oppimistuloksiin ja tutkintojen syntymiseen.

Pedagogisista ratkaisuista vielä lisää, toivottavasti tiimini kollegoiden kirjoittamana.

Muutamme myös markkinointiamme ja yhteistyökumppaneiden kanssa palvelutuotteiden suunnittelua. Haluamme alamme sivut eläviksi ja vuorovaikutteisiksi..Livezhattia ja liikkuvaa kuvaa.

Tässä ajatuksen virtaa vaihtelevan, mutta antoisan työpäivän jälkeen.


5 kommenttia:

  1. Kannattaa käydä katsomassa uudenlaisia tilaratkaisuja uudenlaiseen oppimiseen, tässä JAMKin linkki http://oppimateriaalit.jamk.fi/ajatusliikkuu/

    VastaaPoista
  2. iPadeja on nyt kokeiltu ja opiskelijat ovat ohjanneet opettajaa niiden käytössä...mutta tähän tulenee vielä muutos.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tarviiko tulla? Yksi osaa yhden asia, toinen toisen. Sehän oppimisen rohkeutta.

      Poista
  3. Voimme olla ylpeitä, että perinteisesti matalapalkkaiseksi koettu ala on oppimistavoiltaan näin hyvin kiinni tulevaisuuden oppimistavoissa. Tässä voi olla selitys sille, että tämän alan aikuiskoulutus on kasvattanut meillä opiskelijamääräänsä merkittävästi. Sitä paitsi ala on nyt jo tekninen, tulevaisuudessa vielä enemmän. Työelämä muuttuu, meidänkin on muututtava!

    VastaaPoista